Konsorcjum Strabag podpisało 1 grudnia umowę na wybudowanie obwodnicy Wielunia w województwie łódzkim. Trasa powstanie w ciągu drogi krajowej nr 8 i będzie miała ponad 13 km długości. Wartość umowy to niemal 178 mln zł.
Na wykonanie prac konsorcjum będzie miało 19 miesięcy, bez okresów zimowych, a obwodnica ma być gotowa w 2017 roku. W tym czasie powstanie ponad 13-kilometrowa droga główna ruchu przyspieszonego o prędkości projektowej 100km/h, w układzie pasów ruchu 2+1, czyli trzy pasy o szerokości 3,5 m każdy, dwa w jednym kierunku i jeden w przeciwnym. Dodatkowo zostanie wykonanych 11 km dróg dojazdowych i serwisowych.
Większy widok mapy
W ramach inwestycji wybudowane zostaną trzy węzły: Biała, Raczyn i Jodłowiec. Ponadto na trasie znajdą się dwa ronda i 20 obiektów mostowych, w tym dwa wiadukty nad obwodnica, siedem w ciągu drogi, trzy mosty nad rzeką Pyszną, dwa przejazdy gospodarcze pod obwodnicą oraz pięć innych obiektów mostowych zlokalizowanych na węzłach i w ciągu dróg dojazdowych. W ramach kontraktu planuje się także remont istniejącego mostu na węźle Biała.
Obwodnica została zaprojektowana w ciągu drogi krajowej nr 8, na terenie dwóch gmin województwa łódzkiego – Wieluń i Czarnożyły. Jej zasadniczym zadaniem będzie przejęcie ruchu tranzytowego, a tym samym zmniejszenie natężenia ruchu w aglomeracji Wielunia i zwiększenie bezpieczeństwa mieszkańców. Równocześnie zlokalizowanie drogi poza miastem umożliwi podwyższenie jej parametrów i ograniczenie liczby skrzyżowań kolizyjnych, co znacznie przełoży się na komfort jazdy użytkowników.